Friday, October 28, 2011

Membaca Amalan Mulia

buku harus milik -ok malas nak rotate.

Published with Blogger-droid v1.7.4
da dkt 2/3 mggu lps beli buku ni...b4 ni carik2 kat kedai buku x jumpe..laris tul...selama ni dgr ceramah beliau je...yg bestnye ustaz azhar ni cara penyampaian dia..bersahaja..kelakar yet berilmu..dia terang dlm cara yg paling senang utk kt paham..walau dia ckp loghat tganu..tp gua masih paham. dah lame gak dgr ceramah2 beliau sbb asben mmg gajin donlod. ye lah...nak g masjid dgr ceramah mcm xde masa (padahalll.....), tp at least dgr la jugak tru donlod kuliah2 dia. biasanya asben gua mmg burn dlm cd or save dlm fon, so kami akan dgr dlm keta sesama. and selalunya kalau long journey mcm balik pahang ke, drps dgr radio je..dgr jugak ceramah2 yg boleh menambah pengetahuan utk diri gua yg agak jahil ini. dan thn ni da ada kluar buku. buku gua tu da cetakan ke-5 tahu..puhh..dgn adanya buku ni, gua rasa ia berbaloi utk dimiliki oleh sume org. sbb persoalan2 yg bermain di minda, akan terjawab. bila ada buku, kalau munsekil ttg sesuatu..trus capai buku n carik jwpn. instead of nak carik jwpn tru kuliah yg dah didonlod tu kan agak payah...so, mmg worth it. harga 15 hengget je...antara soklan2 yg nmpak remeh tapi was2 or even xtau hukum sebenar macam :
sah x wuduk tp telanjang???--->>jwpn dia sah
hukum gantung gmbr bernyawa kat rumah???-->>haram (huraian penuh dlm buku)
dan byk lagik...mls plak gua nak taip satu-persatu. dr persoalan solat, puasa, rumahtangga smpai ke isu semasa..sume ada. mmg bagus. tp kalau nak lg feeling, dgr ceramah dia la..lawak jkkk..ekeke...gua suke beliau!!!
googled-Sutera Bidadari by RAM
gua adalah peminat karya2 RAM. dan tetralogi ke apelogi Bagaikan Puteri ini mmg kegilaan gua. Ni smbungan buku Cinta Sufi. Tapiiiii...da dekat 4 bulan...gua x khatam2 lagi..apekahhh????sbb bile buke je...baru 2-3 lai..anak gua da nak itu ini..mcm kan x cukup ms plak skrg nak membaca. Gua kalau nak membaca kena ada mood yg tenang supaya gua boleh masuk dlm itu cerita dan feeling2..opkos la gua yg jd hero/heroin...tp lu org jgn sangka karya2 RAM ni cintan-cintun ala2 cintamukabuku kehape k..gua x layan crite2 yg x memberansangkan otak gua. gua kan suke berfantasi, maka karya beliau mmg kena ngan jiwa gua. jiwa lu org gua xtau. karya beliau biasanya berunsurkan thriller, ketuhanan, fantasi dan diselitkan juga cinta - cinta pd manusia hatta cinta pada Maha Pencipta, malah ada juga unsur2 ilmu pengetahuan. See..mcm genius je gua bercerita, ni sume sbb beliau ekeke...kalau lu org impikan cerita cinta semata2, karya beliau bukan pilihan. lu org boleh carik la buku2 cinta mengarut kat bookstore hihi..biar ym berbicara ke ape ke..pastu apetah lagik. smjak da remaja purba ni, gua agak geli ngan buku2 cinta yg mahamengarut..dlm novel pompuan kang jd org gaji kpd lelaki kaya, pastu laki tu plak suka dlm diam2..pastu..euwww..nak tulih pon gua geli. sbb dlm realiti gua x rasa ada org sebegitu, if ada pon maybe 3% je kot..keh3...
googled
Buku kat atas tu lagi satu buku yg da dekat nak setahun dlm simpanan gua. Tu buku CikJah sebenornyer. Gua mmg da baca 1/4...pastu lame x baca...gua setat dr mula..gitu laa..smpai skrg x pulang2 lg sbb x abes baca huhu. Gua suke je. Tp masa agak mencemburui gua utk menghabeskannya.
Cikjah : gua xmoh pulangkan lg buku lu ni selagi x abes...ekeke
Ok. Tu je nak ckp. Gua mmg suke membaca. Dr dulu mmg suke, mlh bile suh tulih hobi mesti tulis membaca. Tapi, biasanya bukan buku pelajaran lahhh. Sbb ms gua muda2 dulu gua baca Majalah Ujang je..tetiap bulan, 2kali sebulan..mesti beli. Kalau gua gajin baca buku pelarajan, da lama gua cemerlang dlm pelajaran tanpa bantuan ptptn!!! Sekian, terima kasih.

Moral : Bacalah...drpd kau melangok x tentu hala...bacalah buku ke..majalah ke..tp yg senonoh la kan. Yg x senonoh, gua hempuk je ngan buku tu!!

No comments: