Wednesday, April 25, 2012

Gua dan Lagu

Gua kalau dgr lagu gua mesti tgk lirik sekali. Sbb zaman2 skrg ni mmg susah nak jumpe lirik bagus..paling2 kau dgr lagu anak kampung..tgk lirik..puii...bunyiknya mcm miskin benor org dok kg...padahalll...same goes to lirik2 yg takat kau suka aku..aku suke dia..pinsann..xde motip..gua bukan la jiwang kehape nak kena lirik berbunga, tapi bior berilmu..lagu/lirik bg pengaruh..xpengaruh kau kata??kalau radio dok ulang lagu "aku suka dia-ainan tasneem" ni dr pg smpai ptg...xke gua nk muntah???hik3...kalau lagu2 rock kapak dulu kdg2 ada unsur ketuhanan...gua suka lagu2 damasutra..see...nama kumpulan pon sastera gitu..kalau skrg gua suka lagu2 Maliq..since lagu mantera beradu..gua tgk lirik dia ada makna tersirat...

Lagu "Aku Maafkan Kamu" pon membuatkan gua mengugel apa itu "Hak Miranda"...at least gua dpt 1 ilmu dr ape itu "Miranda Rights"..lu org tahu ker??Gua bkn budak law nak tahu sume itu, tp pengaruh lirik tersebut membuat gua tertanya2..sekaligus membuat otak gau sedikit berilmu drpd terperap bengap bingai..org nyanyi, lu nyanyi..org suke...lu suka...tapi bukan itu yg gua mahu cerita di sini. Gua cuba mencarik makna disebalik lagu tersebut. Sekali tafsir macam berkenaan isu semasa hatta berunsur politisan (tetiba gua bertatabahasa tggi..pengaruh la ni)...gua xde berminat mahu campur urusan politisan ni...gua mahu lu org sama2 tahu makna. Gua dapat tafsiran dari blog ni (Mencari Diri). Tafsiran yg berbeza daripada perspektif kita..I mean gua la..xtau la kot lu org x sependapat dgn blog tersbut. Bg gua, itulah yg gua carik. Gua qoute ada sorg anon yg reply on that entry..

ini tasawwuf. berkenaan tauhid.
tanya orang, baca buku, mana akan dapat jawapannya. 
lagu ni pasal tutup dua mata.
mata ketiga akan terbuka.
jantung berdegup terletak dalam rusuk kiri.
degupan jantung tak sync dengan masa manusia.
fungsi kewujudan tak kena dengan kehendak manusia.
dia keliru.
lalu dia lari bersunyi seorang diri dengan kekasih abadi.
dia baca puisi sufi oleh jalaludin rumi.
dia tinggalkan surat wasiat (tulis puisi),dengan harapan bila dia pergi nanti dia dihargai.
kenapa dia jadi macam ni? pasal serangan mulut orang2 fasik nilah...
parut dekat telinga yang dah meresap ke hati dia sukar nak diubati melainkan dia....

maafkan mereka sebab mereka tak tahu
tak sekolah, tak pandai.
mereka cuma pandai cakap apa orang cakap.
mereka tak faham rahsia bunyi dan abjad.
tuhan maha pengasih dan penyayang, maha pengampun, kenapa tidak mereka?
jadi dia simpulkan, kerana mereka tiada sifat-sifat ketuhanan tersebut, tak mengapa untuk mengabaikan dan sebelum itu memaafkan mereka terlebih dahulu.

Bg gua yg bukan cerdik pandai ini, gua rasa kagum dengan penulisan sebegini. Yg mempunyai maksud tersirat yg membuat gua berpikir. Org len gua xtau la. Dulu masa kluar lagu "Bawa Daku Pergi" gua kondem sbb mcm pengaruh budak2 suh lari dari rumah. tafsiran otak bengap gua mula mencarik2 makna sebenar..dan di belog yg sama, penulis mengungkai dr perspektif berbeda..dan gua rasa bingai kuasa 3..menghukum tanpa kajian...skrg gua da tahu. Lu org tahu?? Xtahu sila ke sini.

Jadi, kesimpulannya...kdg2 lirik lagu boleh menpengaruhi org. Utk org yg setakat dgr xde masalah sgt, tapi bg gua yg xde keje ni..ehhh...suka sgt nak carik makna...padahal makna surah yassin pon belom tentu gua tahu. tapi gua dlam proses pembaikpulihan diri...gua cuba mencari diri gua. Jgn caj gua poyo plak disini, gua hanya berkongsi apa yg gua dpt..buat pengetahuan sj..xnak sudah..ade ke gua kesah????

Moral : Kpd empunya belog Mencari Diri, sorry gua kopipes tanpa kebenaran..kih3...

1 comment:

sofya said...

salam warahmatullah. terima kasih ya sudi perluaskongsikan ilmu ni. :)