Wednesday, April 1, 2009

Antu Jemalang??

ini antu pocong..bukan poco-poco!!

Erm...uu..ngantuk sokmo ptg2 gini..wat kopok gete pun sedak gok nih(sila baca dlm slang t'ganu ok)..huhu...ape nak cerita..owh, tadi ade kontraktor nak pasang tiang signboard kat CBC ni..pastu bermula la satu perbualan antara saya dan beliau(seorang anak muda, memakai spek mate itam yg di letak di atas kepala, memakai uniform berwarna biru tua, muke agak kepam cam baru bgn tido) :
Beliau : Kak, tau x kat melaka ni ada 2 site berhantu??
Saya : Aaa???Berhantu??
Beliau : A'ah...budak2 kontraktor ni la yang ckp..diorg kan tido site utk wiring n siapkan sume b4 akak masuk keje..
Saya : Oooyeke..takutnyer...site sy ke?
Beliau : Bukan...saya x ingt la nama site tu
(saya mula berfikir, betul ke x ingt..tah2 site sy..tp sj nak jg ati - ye la sy dh mule wat muke cuak)
Saya : Erm..CBC Melekek ke??Site tu mmg tepi depan belakang bawah..sume kubur...;agi satu mane eh?
Beliau : Tah...x ingt..tp salah 1 kat depan ada skolah
Saya : Yeke..uu...seremnyer...
Beliau : Tp bukan site sini la....jgn takut
Saya : Alhamdulillah...

Ok..cukupla perbualan antara saya dan beliau (sape name,umur alamat dia sy tidak tahu).

Hantu...semua orang takut hantu (ok maaf, x sume org...saya tergolong dlm golongan yg takut2 berani ok)..satu jelmaan syaitan ke dalam bentuk yg dipanggil pocong,pontianak harum sundal malam dan macam2 name lagik. Kt x akan nampak bentuk syaitan mcmane, sume yg kt nampak adalah jelmaan kepada rupe bentuk tersebut samada menjadi antu jemalang atau hewan jelmaan. Dan transformasi (wah x tahan cam AF7 lak), mengambil ms beratus2 tahun. Saya pernah berhadapan ngan situasi bersama makhluk halus....uu..ngerinyer bunyik..dah macam Seekers lak...
Dolu, masa sy muda2..darjah bape eh..darjah 4 kot..sy penah mengalaminya. Masa tu sy pulang dr mengaji Al-Quran dr umah yg tukang ajau sy mengaji la...lps maghrib saya pegi ngaji...lps tu dlm kul 8 lebey gitu dah siap turn..balik ar apelagi kan...xkan nak berumahtangga lak kat situ..kui3..padahal umah tukang ajau tu dpan umah saya sahaja je. Dalam tujuh belas langkah mungkin sudah sampai ke pintu rumah saya. Saya pulang bersama seorang kakak senior benama Kak Ros(rumah beliau besebelahan rumah saya sahaja)..di pertengahan jalan mungkin dalam langkah yang ke 8.5, saya terpandang satu asap/kabus diseberang jalan lebih kurang 50 langkah dr tempat langkahan kami-berupa 2 jisim berwarna putih dan telus cahaya - juga 2 orang same ketinggian kami berdua (saya adalah pendek). Objek tanpa jisim itu tegak seolah-olah memandang ke arah kami..walaupun tiada rupe paras..tp ukur lilit objek atau entiti tersebut cukup membuatkan lutut kami bergetar dan tetiba pundi kencing terasa sangat padat. Perimeter jisim entiti bukan berbentuk poligon apatah segitiga - bukan bentuk mudah untuk mencari Teorem Pitagoras (ape aku merepek ni). Perimeter "Pocong"...serem...saya buat2 tanye Kak Ros "Akak, nampak tak tepi sane tu...ape eh??"...tanpa menjawab pertanyaan saya, Kak Ros merentap tangan saya dan berlari secara pecut 100km/j sehingga terlajak ke belakang rumah. Apekejadahnyer..padahal saya harus melangkah lebih kurang 8.5 langkahan sahaja lagi untuk smpai. Dalam larian yg terasa amat jauh itu, saya menjerit menyuruh emak membuka pintu. Ok, tadik dah terlajak kan, saya undur balik ke hadapan sambil mengetuk pintu..adoiyai..apo sumo pintu besi..kunci bagai....org dah la takut tahap polis angkasa gaban ni (ngomel saya sndirian). Emak dan Wan saya tanya kenapa lari balik umah mcm nampak hantu jek...sy pun menceritakan..mmg sy nampak!!Betul mak org nmpak..x caye tanye Kak Ros sebelah(sy xtau situasi beliau dirumah ketika itu). Mak saya cakap..mane ade hantu..bayang2 je tu..emak mmberikan saya semangat untuk tidak memberikan alasan untuk ponteng kelas mengaji keesokan hari. Saya cakap betul mak, hantu tu..hantu kan biase kluar mghrib dlm kul 7.18pm ke..tp dia kuar lpas mghrib lak...Sudahnya, keesokan hari saya paksa Wan saya tunggu diluar rumah smpai saya balik. Sila perhatikan saya dari jarak jauh ok...

Jadi, itulah pengalaman yang menakutkan saya - berkaitan entiti tanpa jisim tu la. Saya ni jenis yang takut2 berani...takut banyak berani sedikit. Kadang2 saya suke menakutkan diri sdiri jugak haha...Sepatutnya kite hanya perlu takut kepadaNYA..bukan kepada benda2 lain. Padahal kt semua adalah makhluk Allah, jadi papepun kalau takut baca ayat2 suci Al-Quran sebagai pendinding. Sila pergi kelas mengaji AL-Quran ok..dan khatam dengan segera!!

Moral of the story : Antu jemalang adalah makhluk Tuhan paling seksi (eh..eh..wat lawak lak..kena cekik tengkuk tu kang)..kt semua adalah makhluk Allah dan hidup bersama di dunia ini. Cuma antara boleh nampak...dengan x boleh nampak. Yang pasti tidak perlu takut kepada beliau, yang perlu kita takuti adalah Allah sahaja. Taati lah perintah ALLAH..(zue, sila pergi solat sekarang ye..ingt perintah Allah!!)

1 comment:

Unknown said...

sedey dengar citer ida..tak sempat nk p melawat baby dia.. kalu jumpa ida, kem salam ye..