Saturday, November 19, 2011

Kpd Yang Berkenaan

Kehadapan Majikan Kesayanganku,

Sy spt nama dan alamt diatas merujuk kpd PER : ALASAN TIDAK MNCAPAI KPI. Berikut merupakan sebab/alasan yg sgt diperlukan oleh pihak tuan/puan yg sgt mendesak sehingga memberi tempoh waktu 2 ari utk kami mencipta alasan2 tersbut :
1. Promosi - kami akui promosi yg dijalan tidaklah sehebat promosi YES(year end sale) yg mana banner serta iklan ditayang di merata alam. Tapi, kami buat hebahan lisan yg menjurus kpd kehancuran. Kehancuran yg dimaksudkan adalah spt "saya x minat" atau "sy da pndai guna komputer" atau "lenkali la.."
2. Kekangan Masa - sedia mklum cuti kami adalah berbeza dgn cuti manusia lain. Makanya program yg di lakukan adalah mengikut kehendak pihak berkenaan. Dan kalau ia adalah terkena pd cuti sy, maka sy x perlu cuti dan perlu ganti. Dan adalah kepala lutut kau...asek sy sj kena ikut mereka. Sy juga ada keluarga dan anak2. Dan sy juga perlu jaga KPI sy sbg seorg isteri dan ibu.
3. Kekangan Tenaga - sedia mklum juga pekerja adalah 2 org, dan sy tidak mempunyai pembantu sehingga ke hari ini. Atas alasan apakah, sy kurang pasti. Jadi, sy adalah tukang promosi, tukang ajar, tukang ke hulu ke hilir beserta dgn tugasan hakiki yg anda sedia maklum. 
4. Tingkahlaku - segelintir org adalah membajet mereka adalah sgt celik IT tanpa perlu belajar, walau ilmu yg bakal dicurahkan adalah percuma. Dah tu, sy nak buat ape lagik? Paksa? Dan paling mengejikan adalah bila ditanya soalan spt "belajar ni dpt duit x?". Dah kalau sy jwb, duit x dpt..penerajang...insyaAllah....boleh?

Saya hanya dpt mencipta 4 alasan munasabah setakat ini. Sbb bg sy, memberi alasan umpama seorang yg loser (pengalah). Yang sy hairankan, sepatutnya pihak tuan/puan menanyakan alasan ini kpd mereka tidak ada progress lgsung..yakni 0. Ini tidak, anda tanyakan kpd kami yg sekurang2nya membuat apa yg telah disruh, tinggal lg x capai. Yg lagik hairan, sikap majikan yg mengajar "BERI ALASAN" sekiranya ada apa2 masalah. Patutla kalau kami bertanya, ada mcm2 alasan juga yg dikeluarkan. Budaya kerja apakah ini?

Akhir kata, smga pihak tuan/puan dpt menerima alasan drpd sy yg xsuke mencipta alasan, dan sy bekerja ikhlas demi mncari rezeki yg halal utk keluarga (jgn awk kate sy bajet baik pulak). Sekian, terima kasih.

KEGAGALAN bermula dengan ALASAN,

KEJAYAAN bermula dengan TINDAKAN!

Yang Menjalankan Tugas Mencipta Alasan,
-HambaKerja -

p/s : ilebiyu!!!

2 comments:

Unknown said...

haha..sy juga boring dgn KPI.. pasal KPI semua org jd sellfish..konon bajet bagus!! kan!! so.. Go to Hell la with KPI.. buat keja bagus pon still ada je yg tak kena.. KPI is bullshit!! (maaf, merapu di blog awak)haha

ummimikadania said...

ekeke..x mengapa madam..at least gua tau org len pun boring dgn kpi ni..what u've said was true indeed!! Bullshit n selfish!!