Thursday, November 12, 2009

Siri Bercakap Dgn Belog

Buhsan. Jd amik keputusan berckp ngan belog sdiri. Skrg kan sy peknen kan...pastu still lagik mabuk2 kepayang + bdn rase 2-3 mcm + mls nak wat pape + tekak pahit + mcm2 la perasaan x best melanda. Dania skrg asik wat perangai jek...kuat sgt majuk n ngamuk. tp kang ble da dokong2, trus sengih. dia xtau ke mak dia yg kecik molek lagi insan yg lemah ini peknen dan x larat. sy sabau je. umh sy skrg cam umh kongsi indon yg cam wat penempatan haram tu. kdg2 tgk kain bju yg dh skit ag nak jd bnjran ttwangsa tu...wase nk ngalir air mata ni. tu blom pk yg xlipat menggunung himalaya. itu stok nak carik spenda pepandai la amik. kalau xde situ ade la kat bilik sidai baju ke hape. pastu tingat plak nasik kemarin dlm rice cooker, masti dah jd cendawan tiram ke hape dlm tu. adoi...nak menangis rase. tp ble blik keje, mmg cam xlarat. balik, amik dania kat skolah if asben x bz la(biasa dia bz mnjang semenjak 2menjak masuk pencegah ni..nyampah tul). pastu dh manjat tangga, salin baju...terlentang dpn tv. luruskan tulang blkg. penat keje drive plak ag kan. pastu dania plak nak susu la...nak air soya la..tu blom kire tetiba dia nak " mi...mi...nak acik..."..adoi, tu laagik mmbuatkan airmata sy nak ngalir laju. baru nak rht...nak acik(nasik) plak. Ala.."nia mkn roti eh, nti ummi msk acik k"...cam la dia phm sgt kan..tp kasik dia roti+peanut butter..diam la. Pastu, "agi...agi"...bgn la lagik sy ni kan. dah cam nk pth pggang ni..ok, bgn dgn sbr dan kasik roti lagik. tgh relax2..."mi..mi..nak oya"...sudah nak soya plak dah...bgn la lagik...dlm hati "bile la bapak ko nak balik ni weh..."
x masak ag utk mkn mlm ni. erm, xde mud tul. tggu la abah ko balik yer. bunyi dah keta tu, abah ko blik da tu. cecece...dan2 sy wat2 nak g mdi....padahal dr td xmo g. so, ble sy mndi nti dia leh tlg msk. tp, mmg asben sy tu leh hrp. dia pon tanye "b, nk msk pe mlm ni eh"...sy yg dlm blk air sengaja mndi lama2 ckp...ikut b la...asam pedas pon sodap...(hati berbunga..ada org msk yahuu...)...siap mdi tgk asben tgh msk ngan jayanya. sian plak dia. tp apekan daya..bini ko xlarat. tgh dlm thp mabuk2 yg hebat. hrpnyer xde lama sgt fasa ni. kang wisau plak ada "memey suhaiza" dtg menggoda ke..bekalkan lauk pauk kat dia ke kan..tlg msk utk dia..xmo...xmo...
dania pon tgh sebuk mengemas segala mcm piuk..pinggan dgn jayanyer jugak. sy tgk berbulu je. abah ko msk...ko pon sebuk masak eh. xpe...dah siap mkn sume..trus melepak dpn tv. dania pon sy da siap basuh bdn n apa yg patut. tuka diapers..tuka baju..bedak2..settle. tggal nak landing je ni..tp lyn tv dulu. pastu tetiba, dania ajak men bebi-bebi plak. mmpos nak lyn. terpaksa la kami jd bebi. dia lak berlakon konon2 dia mak, kami anak dia. nia ckp "yam..yam..do (diam2 tido)" smbil tepuk2 bdn cam sy selalu ckp kat dia. pastu suh pusing blakang. tetiba selak suar tgk montot "eee..yak..yak.."..berangan plak dah kami ni yak (berak)...pastu amik botol ssu dia sumbat mulut kami. adoi...redha je la...janji ko x melalak. dia..kalau x lyn..dia ngamuk smbil guling2 atas lantai...kdg2 sy mrh jugak ngan prangai dia. pastu dia majuk n nangis. pastu sy wat x layan jek smpai la dia dtg tunjuk air mata dia kat sy. sedeynyer...sian dia....papepun, ummi syg dania...jgn nkl2 tau syg. ummi tgh dlm fasa meroyan nie..nti dah ok hormon dlm bdn ni, ummi lyn nia k...nia kan nak jd kakak....adoi....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa....sy selalu sedey ble ingt yg nia will be big sista soon, wlau hakikatnyer dia bru nk msuk 2 thn. sy cam syg dia sorg jek. kdg2 wase cam bodoh giler ble cam sy abaikan bebi dlm perut ni. padahal itu anak sy jugak nti. sy selalu pk cam sy xckp lagik berkasih syg ngan dania..n dia pon camtu..pastu nti dia nk kongsi kasih ngan adik dia plak...smpai emo2 sy ble pk gitu....pastu ble tgk dia tdo tbungkang tu, alalaala..polok2 dia..cium2 dia puas2...pastu tetiba sedey...ngalir air mata..tingat yg sy marah2 kat dia ble dia wat prangai....padahal dia kecik ag..xphm papepun..nape sy perlu marah2 dia?kenapa?kenapa?
dah..dah..sblm sy rs cam nk nanges ngan kebodohan diri sdri..bek la sy setop kat sini. mgkin hormon x seimbang ag nih. papepun, ummi syg nia sgt2...xde kata2 yg leh gambarkan betapa sayangnya ummi pada nia..lebih dr ummi syg abah (suami, sila jgn jeles ngan anak sdiri k).

Moral of the story : Gitula kasih mok pade anok!!!!

3 comments:

jijie said...

wah kak zu..congrats eh..
psst..tajuk da mcm nk seram da..hihi

mamarempit said...

hu...panjang gile luahan hati...

tu amer masak asam pedas....resepi yg dia blajar ngn akak ke ngn zu....

dulu mase dok kt sini...dia smpt call akak, respi asam pedas.... :D

pandai nia kan....biase la budak kecit nak beradik...mcm2 perangai dia

mrsaya said...

congrat.....

meruntun + sronok + klakor + tersengeh sendiri depan pc + memuji2 sister in law aku pndai mengarang + sume la seangkatan dgan nye....

nia kalo baca ni mesti menginsafi kesalahan yg dia dh wat bila menyusahkan ummi nyer apatah lg sedang peknen ni kan....

namun.....syabas.....!!!!!!!

(kali ini komen ' ter skema ' lh plak.....)