Saturday, September 8, 2012

Cuti2 Hatyai-Krabi : Part 1

Sebelum aku hilang ingatan, rasenyer molek la kiranya aku tabur cerita cuti2 chenta lahh sgt aku ke southern thai bulan 7 ritu. da 2bulan bru ade prasaan nk hapdet. Cuti2 ala2 hanimun ni mmg da plan konon nk g bulan 5 ritu ke Bali. Tp asben aku bz ngan KiK nk siapkan sistem thp tido pon pgg kertas coding..gile poyo kan..tunda ke bulan 6 sbb anniversary..lastnyer bulan 7. Sbb asben aku ckp nk smbut bday aku skli..kembang kempis idung aku. tp tmpt da berubah ke Krabi..roadtrip gitu. So, anak2 aku anto kat mak+adik2 aku jagakan kejap. Dah2..korg xyah nak bisik2 dlm ati kabor aku kemahen g bcuti anak2 tinggal...suka ati aku la kan. Ini roadtrip..jauh perjalanan..pastu nk ke pulau2..mcm x bape seswai nak bwk anak kecik..eh eh..kang ada plak ckp..melambak org bwk anak kecik, eh suka ati aku lg sekali la kan..aku punye anak, aku tau peel dia..xleh dok lelama kejung dlm keta...kih3..nati aku bwk plak depa tmpt yg seswai utk diorg..ni xde la kami je syok2 sdri, tp depa busan kan..ekeke..aku g 16-21 July ritu..saje cuti2 bersantai gitu..before g aku da stadi2 sikit travelog org..roadmap..set gps..

Day 1 (16/7)
Ekceli aku gerak dr melaka ke phg anto anakanda. Pastu tghmalam 15/7 tu da gerak. Sbb kami set nak smpai border pagi before 10. Singgah genting sempah..pastu ke sg perak...tido2 kejap n solat subuh. Pastu benti kat gurun utk buat car insurance/border pass n tukau duit. Thai car ins utk sedan rm15 + 2 ringit utk white cards.
ni pics aku da combine ms kat gurun+danok
Before smpi border Bukit Kayu Hitam tu, isi minyak penuh2. Sbb minyak kat sana mahal. Smpi border, park keta n pegi la cop passport. Aku ada baca kena letak singgit dlm each passport as duit kopi...kalau ko xletak pon dia akan mintak. Tahpape je..da cop g utk cop borg kbnaran masuk. Borg ni jgn wat hilang, kang masa balik kna buat the same prosedur. Senang je..dah aku masuk danok. Asben ajak mkn dulu, dia pernah mkn kat sini ms operasi thn lps. Tp kedai tu tutup, xpe blsah je ape. Mkn la pulut+daging bakar+daging mcm sate+teh ais. Sumpah sedak nak mampos i tell u. Terasa2 kat tekak ni ha kesedakannya. Depa leh ckp melayu n sini still terima RM if korg lupa nk tukau kehape. Pastu nak terkencing, g depan gerai tu Tesco Lotus (kat siam mmg melambak2 tesco n 7E). Toilet rata2 kat sini mmg bersih. Jauh kot beza ngan Msia. Tp kat tesco xde plak paip..cis..aku kena tadah kat sinki bwk masuk. Tp toilet lelaki, asben aku ckp ade je paip. Lantak...janji lega pundi kencing haku.

ni la teh ais sedakkk..mkan xdan nk snap sbb memasing lapor, smpi2 trus melantak smbil mulut..erm..sedaknyer..kat mesia xde jumpe sedak cenggini (ayat yg selalu kedengaran spjg aku kat sana)
peace yo depan tesco lotus
otw le hatyai-x berkenan aku dgn wyar letrik kat sane..bersimpang siur, bertingkat2..kalau jd letrik, aku pon pening
tukau2 duit..tebal wallet memasing kejak..hehe
Lps mkn trus ke Hatyai. Dr danok ke hatyai dlm 30-40 minit je..jln dia elok molek. Trus carik2 mana Tune Hotel, sbb aku mmg da booked awal2..berpusing2 jugak la mengikutkan gps tu...padahal senang je. Da smpai awal..lupa nak ckp..kat thai ni..dia lmbt sejam dr mesia...so, kalau kat mesia kul 12, sana baru 11 gitu. Oleh sbb smpi awal, penat plak..kami bayau je utk early check-in (biasala tune kan, belaka kena caj) dlm 12 hengget or THB120...pastu trus membungkang...pas asar gitu g jenjalan cari pasal makan. Jln2 kat area Lee Garden..tmpt yg kena bom tu n hawker street..kalau weeknd lg masyuk kot..gua plan mcm nk g Samila Beach, Songkhla...tp sbb mcm penat..carik mkn+jln2 area town je la. Xtau jln??Rilek la..pakai je gps..kalau gps bingai..ko blsah je jln..bru thrill..kih3..
katil yg selesa
muka yg berlengas
series mncarik jln kebenaran
akhirnya bjumpa dgn Salma Rest..bc dlm travelog org, depa recommend rest halal ni..siap ada wifi..ko nmpak udang2 tu..pergh mmg sedak sgt tomyam dia..
kerabu mangga ni..rasa nak menangis je sbb sdp sgt
kangkung goreng belacan, patutnye ada1 dish lg..ayam goreng kunyit yg mmg sedak..tp lupa nk snap..xmenahan da nak makan :)
longan+tea o
kena bli...aku bli kat kedai ala2 watson/guardian dlm lee plaza..maklum la plan nti nak berjemur pkai bikini..keh3
 Lps mkn2, jln2..balik hotel n tido. Tetiba mcm mls nak menaip. Esok2 la aku smbung lg..tu pon kalau aku rajin n bosan thp xtau nak buat ape..hehe..

p/s : cptla kul 6..aku nak balik...kroih3....zzzz...melepek menyembam di meja mngadap laptop.

No comments: